“مهندس احد راشد” مشاور فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی میهمان تحریریه پایگاه ” سازه خبر” نخستین و پربازدیدترین رسانه حوزه شهر، راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و به گفتگوی اختصاصی با این رسانه پرداخت.
به گزارش سازه خبر، مشاور فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” در خصوص روند اجرای پروژه های عمرانی در سطح استان طی سالهای اخیر اظهار داشت:وضعیت اجرای پروژه ها در استان در مقایسه با سایر استانها، با توجه به بودجه و برنامهای که تصویب شده است عملکرد نسبتاً مطلوبی دارد اما نکته ای که همواره طی ادوار مختلف باعث شده تا روند اجرای پروژه های عمرانی کند شود این است که وقتی هزینه های جاری دچار کسری میشود از هزینه های عمرانی برای هزینههای جاری صرف میشود که این باعث شده بودجه عمرانی رفته رفته کمتر و کمتر شود نهایتا اجرا پروژه ها با مشکل مواجه گردد و از سوی دیگرمحدود بودن بودجه را نیز هرگز نباید نادیده بگیریم که این هم باعث کندی روند اجرا می شود.
راشد افزود: متاسفانه کوچک سازی دولت طی این سالها علنا اتفاق نیفتاده و بدنه دولت بزرگتر شده است و این امر باعث شده تا هزینه های جاری دولت به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند و این امر منجر به بلعیده شده بودجه عمرانی توسط هزینه های جاری گردیده است.
مشاور فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: علاوه بر موضوع کمبود و محدودیت بودجه تورم نیز روند اجرای پروژه های عمرانی را با مشکل مواجه می کند، به وفور مشاهده می شود برای برخی پروژه های تعریف شده، که بودجه آن نیز در نظر گرفته شده است به دلیل تورم در بخش های مختلف علی الخصوص مصالح، اتمام آن پروژه چندین سال به طول می انجامد، که این جریان آسیب های بسیاری در پی دارد که یکی از آنها بدبین شدن افکار عمومی است.
وی تاکید کرد:کندی روند اجرای پروژه های عمرانی به دلیل ضعف های مدیریتی نیز رخ می دهد به طور مثال در یک پروژه عمرانی که باید در طول یک سال ۲۰ تا۳۰ درصد پیشرفت داشته باشد متاسفانه مشاهده می شود پیشرفت پروژه ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز صورت نگرفته است وقتی هم که تغییرات مدیریتی و تزریق چندین برابر بودجه در نظر گرفته شده پروژه به نتیجه می رسد مشاهده می کنیم نیمی از عمر سازه رفته است و هزینه های بیشتری برای مقاوم سازی و بهسازی آن باید صرف شود و علنا آن پروژه سودآوری خود را از دست داده است!
ضرورت اتصال ایستگاه راه آهن خاوران به ایستگاه تبریز
در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی ” سازه خبر” با مشاور فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به موضوع راه آهن میانه – تبریز اشاره شد که وی در این باره نیز اینگونه به اظهار نظر پرداخت: راه آهن میانه – تبریز که طی این سالها با تغییرات مدیریت و تلاش بیشتر و تزریق بودجه به نتیجه رسید اتفاق مهمی بود که باعث شد فاصله راه آهن تهران – تبریز به۴ تا ۵ ساعت کاهش پیدا کند اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که اتمام ایستگاه خاوران و بهره برداری از ظرفیت آن باید صورت بگیرد و اتصال این راه آهن از ایستگاه خاوران به ایستگاه راه آهن اصلی تبریز نیز بسیار حائز اهمیت است که باید با برنامه ریزی اصولی و اساسی انجام شود دلیل اهمیت موضوع نیز این است که اگر این مهم رخ دهد علنا مسیر خط آهن از تهران به جلفا و مرز باز خواهد شد لذا باید سریعا برای اتصال خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز برنامه ریزی شود که بهترین طرح زیرزمینی کردن این خط است خوشبختانه مراحل تصویب طرح از خاوران به سمت ایستگاه تبریز در مراحل پایانی است و انشالله در اسرع وقت بتوان با سرمایه گذار و فاینانس نسبت به تفاهم و اجرای کار اقدام نمود.
وی افزود: برای اجرای پروژه اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز به صورت زیر زمینی نیز شرکت خارجی نیز اعلام آمادگی کرده است که در مرحله انجام مذاکرات بوده و امیدواریم که سریعا به نتیجه برسد.
آذربایجان شرقی نیازمند اجرای پروژهای بنیادی
مشاور فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه نیاز استان را اجرای پروژه های بنیادی عنوان کرد و گفت: از این بابت کمبودهایی در سطح استان وجود دارد که بایستی مدیران ارشد و نمایندگان مجلس استان در این راستا برنامه ریزی های اساسی، علمی و عملیاتی صورت دهند و همچنین در جهت تامین بودجه کافی آنها از منابع ملی اقدام نمایند تا پروژه ها در موعد مقرر اجرایی شده و به مرحله بهره برداری رسیده و به معنایی واقعی کارایی و اثر بخشی در کنار هم رخ دهد.
مشاهده تحرک در شهرداری تبریز
وی در ادامه در مورد عملکرد شهرداری تبریز در اجرای پروژه های عمرانی در سطح شهر نیز گفت: تحرک در عملکرد شهرداری تبریز کاملا مشاهده می شود و می بینیم که اهتمام ویژه ای برای اتمام پروژه های نیمه تمام که مدتها بود در سطح شهر راکد مانده بود و مردم را با مشکل مواجه کرده بود وجود دارد اما نکته ای که تاکید بر آن لازم بوده این است که باید پروژه هایی برای تبریز در نظر گرفته شود که تسهیل گر باشند به طور مثال ترافیک را روان نمایند و با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی مردم را به استفاده کمتر از اتومبیل های شخصی ترغیب نمایند بواقع اجرای پروژه هایی که تاثیر مثبتی در شهر و زندگی بهتر مردم نداشته باشد فقط حیف و میل و اتلاف بیت المال است و باید از آن جلوگیری کرد.
شاهد روند نزولی در نظام مهندسی ساختمان هستیم
عضو اسبق هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در ادامه پاسخ به این سوال که عملکرد هئیت رئیسه و هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم گردش مالی و وجود پول در سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی باعث شده تا عملکرد این سازمان از رسالت اصلی خود رفته رفته دور تر شود و این مسئله باعث شده شاهد روند نزولی در حضور افراد با سابقه و توانمند در هیئت مدیره این سازمان باشیم تا زمانیکه پول به عنوان ابزار قدرت از این سازمان حذف نشود مشکلات همچنان پا برجا خواهد بود.
وی افزود: هیئت مدیره این سازمان در آذربایجان شرقی عملکرد بدی نداشته است ولی انتظارها بیش از این است و باید اعضای هیئت مدیره و علی الخصوص هیئت رئیسه در راستای پاسخگویی به مطالبات اعضا بیش از پیش تلاش نمایند.
ماده ۲۷ باطل نشده است
رئیس کمیسیون ماده ۲۷ سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی همچنین در خصوص اخبار منتشر شده در مورد ابطال ماده ۲۷ توسط دیوان عدالت اداری نیز گفت: ماده ۲۷ یک قانون است که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دیوان عدالت اداری نمی تواند آنرا ابطال کند و صرفا دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان رسمی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ابطال شده است روی هم رفته موضوع چندان مهمی نبود که تا این حد حساسیت ایجاد شد، ماده ۲۷ همچنان پابرجا بوده بر اساس روال پیشین اجرایی شده و پیش می رود.
” سازه خبر” اتفاقی مبارک برای جامعه مهندسان
مشاور فنی و عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در پایان در خصوص پایگاه ” سازه خبر” نیز گفت: ” سازه خبر” اتفاق مبارکی برای جامعه مهندسان است که اخبار این حوزه را به صورت تخصصی پوشش داده و منتشر می کند.
تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر
عکس:شقایق شریفی
دیدگاهتان را بنویسید