“یاسین بجانی” رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز میهمان تحریریه پایگاه ” سازه خبر” نخستین و پربازدیدترین رسانه حوزه شهر، راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و از نزدیک با روند فعالیت های این رسانه دیجیتال آشنا شد و به گفتگوی اختصاصی با آن پرداخت.
به گزارش سازه خبر، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” در خصوص دستاوردهای شورای اسلامی شهر تبریز طی یک ونیم سال گذشته اظهار داشت:از زمان انتخاب شدن به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تبریز توسط مردم، پیگیر مسائل و مشکلات شهر شدیم در شهر واقعا مشکلاتی در تمامی حوزها از جمله حوزه فرهنگی، ورزشی، شهری ،خدماتی، محیط زیست، حمل و نقل، پروژه های عمرانی و… مشاهده می شد از زمان حضورمان در شورای شهر تبریز قبل از شروع جلسات رسمی هفته ایی سه روز در باغ صبا جلسات غیر رسمی داشتیم . در خصوص حل مشکلاتی که در شهر بود همفکری می کردیم. آنها را اولویت بندی و برنامه ریزی داشتیم تا قبل از شروع کار رسمی بتوانیم چشم انداز و برنامه ریزی مدونی داشته باشیم. از جمله مشکلاتی که در شهر بود بحث پروژه های عمرانی بود که نیمه تمام در سطح شهر رها شده بودند پروژهای زیادی بلاتکلیف بودند مانند پروژه روزگذرهای ارتش، کمربند میانی، دیزل آباد میدان فهمیده و.. اکثر این پروژه ها در زمینه مطالعات و تحقیقات دارای ایرادات بسیاری بودند که باعث ایجاد اختلال در روند اجرای پروژه و در نهایت سکون آنها شده بود. بواقع اگر قرار بود طبق بودجه بندی پیش برویم مطمئنا شاید تا ۱۰ سال بعد هم این پروژه های نیمه کاره به اتمام نمی رسیدند. یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته و مهم اتمام پروژه های نیمه تمام بود که با همکاری شورای شهر و شهرداری محقق شد و از آلایندگی و ترافیک بسیار و هدر رفت انرژی در شهر کاسته شد.
وی افزود: در مورد تکمیل پروژه های نیمه تمام در سال گذشته یک نکته مهم وجود دارد و آنهم این است که در این مسیر مدیران و کارشناسان شهرداری تبریز ورود کردند و با همت بالا این پروژه ها را به اتمام رساندند که باعث رضایتمندی شهروندان شد.
بجانی در ادامه گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی تبریز نیز اقدام خوبی صورت گرفته است ، در۱۰ سال اخیر کمتر از۶۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اضافه شده بود. اما در یکسال حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه شده است همچنین در مورد ناوگان تاکسیرانی و بحث نوسازی آنها نیز دوهزار دستگاه خودرو ثبت نام شده و هزار دستگاه سمند سورن نیز تحویل داده خواهد شد که بیشترین ثبت نام متعلق به استان آذربایجان شرقی و سه برابر تهران است . علت هم پیشنهاد ما در کمسیون عمران شورای اسلامی تبریز بود که به رانندگان تسهیلات نوسازی اعطا شود که نرخ ان قبلا ۱۸% بود که شهرداری تبریز را مجاب کردیم۱۴% این نرخ را شهرداری و۴% را رانندگان پرداخت کنند و همین امر باعث تشویق و استقبال رانندگان شد. در حوزه زیست محیطی هم کارهای خوبی از جمله ممنوعیت نمک پاشی انجام گرفت که اثراتش سالهای بعد ملموس تر خواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز در مورد عملکرد شهردار تبریز در یک سال گذشته گفت: شهردار تبریز انصافا فردی توانمند و متخصص بوده و از آن مهمتر در بدنه شهرداری تبریز سالها فعالیت کرده و کسب تجربه نموده است و از زمانیکه امورات شهر تبریز را بر عهده گرفته است وی و تیم کاریشان در اکثر حوزه ها فعالیت چشمگیر داشته است که نتایج این عملکرد مثبت را می توان به راحتی در سطح شهر و نواحی مختلف مشاهده کرد.
وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که در شهرداری تبریز طی یک سال گذشته صورت گرفت ساماندهی نیروهای انسانی بود که سالها بی برنامه باقی مانده بود در زمینه تبدیل وضعیت ها و ایثارگران اقدمات درخور توجهی صورت گرفته است و اقدام به بازنشسته نمودن حدود ۳۰۰ مدیر که از حقوق و مزایای بالایی برخوردار بودند و جذب حدود ۱۰۰ نفر با تشریفات اداری و قانونی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در این مدت اخیر است.
بجانی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تعامل شهردار تبریز با شورای اسلامی این شهر چگونه است؟ اظهار داشت:متاسفانه عده ایی از دوستان زمانی بحث تعامل را پیش کشیدند که ما از وضعیت انتقاد داشتیم. ما نماینده و خدمتگذار مردم هستیم و موظف هستیم پیگیر مطالبات مردم باشیم در زمانیکه بحث عدم تعامل شهردار پیشین با شورا مطرح بود به طور مثال بنده بارها بحث ضرورت مناسب سازی معابر برای معلولین را مطرح کرد ولی گوش شنو ایی وجود نداشت و خروجی هم مشاهده نشد. در مجموعه مدیران شهری انگیزه و انرژی برای کار نبود و در مقابل اعتراض ما گفته میشد که اهل تعامل نیستید منظورمان این بود که باید بدون حاشیه و دست در دست هم برای شهر و مردم خدمت کنیم که یکسری حاشیه سازی ها صورت گرفت . ولی در حال حاضر با آنکه برای مدیریت شهری و خود شهردارکنونی در فضای مجازی و برخی رسانه ها روزانه حاشیه درست میشود شهردار بدون توجه به حواشی کار خود را انجام میدهد و کارها را خودش و تیمش طبق برنامه پیش میبرد تا اینجا شورا و شهرداری بهترین تعامل و ارتباط را داشته اند و پای کار هستند. اما روی هم رفته شیطنت ها و جوسازی هایی که توسط برخی ها علیه مدیریت شهری صورت می گیرد را به نفع خودشان و شهر نمی دانم چراکه باید با تعامل و همکاری برای حل مشکلات مردم و شهر اقدام کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص اینکه برخی از اعضای این شورا معتقد هستند عملکرد شهردار تبریز ویترینی است، گفت: اینکه اختلاف سلیقه وجود دارد طبیعی است ولی باید تاکید کنم روند اجرای پروژه ها و اقدامات صورت گرفته به اطلاع مردم رسانده شود تا مردم مطلع باشند که مدیریت شهری فعال است پس بعضا کار ویترینی هم لازم است. بواقع در زمینه فیبر نوری، حمل و نقل عمومی، مترو، توسعه اماکن ورزشی، پروژه های عمرانی و … اقدامات اساسی صورت گرفته و در دست اقدام می باشد آیا نباید این موارد به اطلاع مردم رسانده شود؟! مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که دستاوردها و اقدامات مثبت صورت گرفته را به اطلاع مردم برسانید تا امیدواری ایجاد شود حال اینکه برخی این دستاوردها و بیان آنرا ویترینی میدانند و نمی توانند برخی مسائل را هضم کنند تعجب برانگیز است!
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در پاسخ به این سوال که به نظر شمامهمترین نیازهای کلانشهر تبریز که تاکنون مغفول مانده و نیازمند رسیدگی عاجل است چه مواردی می باشند؟ گفت:در برخی حوزه ها کم و کاستی هایی مشاهده می شود بین کلانشهرهای کشورانتظارات از تبریز بالاست . مثلا در حوزه گردشگری عقب ماندگی های زیادی وجود دارد،احیای بافت های تاریخی و ارزشمند از دیگر موارد است که باید عملیاتی گردد، انسان محور نمودن پروژه های عمرانی از موضوعات اساسی و واجب است و اینکه همه پروژه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند. پیاده راه سازی ها باید با جدیت بیشتر پیش رفته و بافت مرکزی شهر دراولویت قرار گیرد تا هویت تبریز احیا شود، موضوع پارک بزرگ تبریز که سالها بدون تکلیف باقی مانده باید عملیاتی گردد، تملک و احیا خانه های قدیمی از دیگر مسائل مهم است که باید برنامه ریزی اسای برای آنها صورت بگیرد، جذب سرمایه گذار برای پروژه های مختلف از دیگر مواردی است که طی سالیان اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و باید در این زمینه اقدامات اساسی و اصولی انجام شود تا بدین صورت صنعیت گردشگری در تبریز رونق بگیرد.
بجانی اضافه کرد: طی سالهای اخیر عملکردها متاسفانه منجربه فرار سرمایه گذاران از تبریز شده است .حتی افراد بومی این شهر نیز از سرمایه گذاری در این شهر ابا دارند که باید برای اعتمادسازی و جذب آنها تلاش بیشتری صورت گیرد که البته در کمیسیون سرمایه گذاری که در این دوره احیا شد برنامه های گسترده ای وجود دارد که بایستی عملیاتی گردد باید عده ای عینک بدبینی به موضوع سرمایه گذاری را از چشم بردارند و به موضوع همانند سایر استانها و کلانشهرها مثبت نگاه کنند باید همه این را بدانند که نفع حضور سرمایه گذاران در شهر به صورت مستقیم متوجه مردم و جوانان خواهد شد که رونق اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت لذا نباید به موضوع منفی نگاه کرد.
وی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” در خصوص فعالیت های صورت گرفته در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در راستای اجرای پروژه های مورد نیاز تبریز با جلوگیری از اتلاف بیت المال گفت:تعدادی از پروژه ها از قبل ریل گذاری شده بودند که بالطبع باید آنها را جلو ببریم و تمام کنیم.بعضی پروژه ها هم که مطالبه مردم و مورد تائید کارشناسان میدانی می باشد که واقعا اجرای آنها لازم هستند که آنهاراهم الویت بندی می کنیم تا عملیاتی گردند.روی هم رفته قرارمان با شهردار این است که در اوایل سال پروژه ها شروع شده و نهایت تا پایان مهر ماه تحویل داده شودو بی جهت با اعصاب و روان مردم بازی نشود.
وی افزود: ساماندهی وضعیت میدان آذربایجان و افزایش دسترسی ها،میدان معلم، ورودی قراملک، مطالعات فیبرنوری، مقاوم سازی پلها، کانال ایلی سو،مقبره الشعرا، برخی مسیر گشایی ها، احداث سالن های متعدد ورزشی در سطح شهر و… جزو مواردی هستند که در اولویت اجرا قرار گرفته اند.
بجانی در مورد اجرای بدون برنامه برخی پروژه های عمرانی در سطح شهر که باعث صرف هزینه چندین برابری و نارضایتی مردم شده بود نیز گفت: در مورد پروژه های ۲ روگذر ارتش و رسالت و میدان فهمیده مسائل بسیار زیادی وجود داشت که شورا و شهرداری را با دغدغه های بسیاری مواجه کرد و با توجه به اینکه پروژه ها نیمه کاره بود باید به هر حال اجرا می شد ولی این پروژه ها تجربه ای شد تا از آن پس پیش از اجرای هر پروژه مصوبه ترافیکی آن را مطالبه کنیم و سپس برای اجرای آن برنامه ریزی نماییم در گذشته اتفاق و کم کاری های زیادی صورت گرفته است که در دیگر نمیخواهیم به آنها بپردازیم و نگاهمان رو به جلو است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در مورد ترافیک تبریز و راهکارهای حل آن نیز خاطر نشان کرد: بحث ترافیک تبریز موضوع یکی دو ماه اخیر نیست و چندین سال است که مردم این شهر با آن در گیر هستند میزان تولید خودرو بسیار بالاست و از طرفی اسقاط خودروهای فرسوده نیز کند بوده یا در حد صفر است و فرهنگ سازی نیز برای استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودرو های شخصی صورت نگرفته و جواب نداده است بواقع برای حل معضل ترافیک تبریز باید با ناوگان حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ترکیبی تقویت شود اتومبیل های فرسوده از رده خارج شوند و مردم کمتر از اتومبیل های شخصی استفاده کنند در حال حاضر راه اندازی brt در ۳ مسیر تبریز در حال مطالعه و برنامه ریزی است که با راه اندازی آنها در کنار افزایش ساعات کار مترو امیدواریم بخشی از مشکل ترافیک تبریز حل شود.
تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر
عکس:شقایق شریفی
دیدگاهتان را بنویسید