رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای ایران در گفتگو با “سازه خبر” تاکید کرد:* گره های ترافیکی حاصل تصمیمات غیر شهرسازی مقطعی! / ضرورت ابطال تمامی مصوبات خارج از چهارچوب شورای‌عالی شهرسازی | پایگاه سازه خبر
دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳ | Monday, 17 June , 2024
شناسه خبر:66420    ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای ایران در گفتگو با “سازه خبر” تاکید کرد:
گره های ترافیکی حاصل تصمیمات غیر شهرسازی مقطعی! / ضرورت ابطال تمامی مصوبات خارج از چهارچوب شورای‌عالی شهرسازی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای ایران گفت: گره های ترافیکی در شهرها حاصل تصمیمات غیر شهرسازی مقطعی هستند.

به گزارش سازه خبر، دکتر محمد عزتی در گفتگوی اختصاصی با “سازه خبر” در خصوص شهرسازی وتصمیمات و سیاستگذاری های صورت گرفته در این عرصه و اثرات آن بر شهر ها اظهار داشت: شهرها جولانگاه تصمیمات غیر شهرسازی مقطعی و در تعارض با مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه هستند مبدأ این تصمیمات از دهه ۵۰ خورشیدی در قالب قوانین و مقررات متعددی من‌جمله تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری که اجازه فعالیت صنوف و فعالیت‌های خاص در کاربری مسکونی را مجاز می‌شمرد.

وی افزود: بعد از تصویب قانون شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اوایل دهه ۵۰ و ایجاد نهاد تخصصی بررسی و تصویب ضوابط و طرح‌های شهرسازی و معماری برای ایجاد محیط‌زیست بهتر برای شهروندان نیز رویه‌های حاشیه‌ای و متأثر در نظم و نظام شهری متوقف نشد و مصوباتی مانند قانون محل مطب پزشکان، قانون محل دفاتر روزنامه و مجله، بند الف ماده ۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها (عدم تجاوز حریم مصوب شورای‌عالی از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش)، آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف و… در تعارض با ضوابط و کاربری‌های شهری تصویب‌شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کلانشهر تبریز تاکید کرد: خروجی این مصوبات، استقرار و انتقال کاربری‌های عمومی از مکان‌های استاندارد به اماکن مسکونی و خانه‌های کوچک (که بر اساس نیاز مسکونی شکل‌گرفته) و بلاتکلیفی و عدم تحقق کاربری‌های عمومی مصوب طرح‌های توسعه بوده است. هرچقدر شهرها بزرگ می‌شود، گستردگی و تعداد این مراکز هم زیاد می‌شود و درنتیجه آن شاهد گره‌های ترافیکی در محل‌های متراکم این مراکز در شهر هستیم و در کنار این موضوع مباحث آلودگی هوا و کیفیت خدمات در این فضاهای محدود برای استفاده‌کنندگان قابل‌تأمل است.

دکتر عزتی خاطر نشان کرد: این مصوبات در زمان خود، صرفاً باهدف حل مقطعی مشکل تصویب شدند و مشکلات منتج از آن‌ها در تأمین پارکینگ و رفت‌وآمد و مکان گزینی در هر نقطه دلخواه موجب افت کیفیت و آسایش زندگی شهری و عدالت فضایی می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای ایران اظهار داشت: گسترش شهرنشینی، ایجاب می‌کند قانون جامع شهرسازی، خالی از ایرادهای پیشین و متناسب با شرایط مقتضیات فعلی و آینده تدوین و تنقیح گردد. به‌عبارت‌دیگر، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تحقق این هدف، بازنگری وضع موجود، بررسی قوانین فعلی و تنقیح قوانین خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این خصوص تفکر تهیه و تصویب قانون جامع شهرسازی برای حذف ضوابط و قوانین مغایر با اصول شهرسازی از ۲ دهه قبل مطرح و متأسفانه به سرانجام نرسیده و حتی در قانون برنامه هفتم نیز ظاهراً خبری از آن نیست. راه‌حل پرداختن به این موضوع ابطال تمامی مصوبات خارج از چهارچوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه شهری و همچنین تأمین اعتبار تملک کاربری‌های عمومی توسط نهادهای عمومی و احداث و بهره‌برداری و یا در اختیار قرار دادن آن‌ها به بخش خصوصی با تسهیلات بانکی و… است. در غیر این صورت هر آن باید شهروندان شاهد استقرار یکی از این مراکز در کوچه‌ها و همسایگی خود باشند.

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir