«دکتر جبارعلی ذاکری» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی میزبان سردبیر و اعضای تحریریه “سازه خبر” نخستین و پربازدیدترین رسانه حوزه شهر، راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و در خصوص اقدامات عمرانی دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی، نهضت ملی مسکن،عملکرد شهرداری های استان، ترافیک و حاشیه نشینی در تبریز و … به گفتگو پرداخت.
به گزارش سازه خبر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” در خصوص مهمترین اقدامات صورت گرفته عمرانی در این استان در دولت سیزدهم گفت: مهمترین اتفاقی که در دولت سیزدهم رخ داد اجتناب از آغاز پروژه های بزرگ جدید بود بنا بر این گذاشته شد تا پروژه های نیمه کاره در وهله اول به اتمام برسند اما یک استثنایی هم به نام نهضت ملی مسکن وجود داشت که از نیاز مردم به مسکن ناشی می شد.
وی افزود: با تخصیص اعتباراتی که در دو دور سفرهای استانی شهید رئیسی به آذربایجان شرقی صورت گرفت پروژه های مهمی به مرحله اتمام و بهره برداری رسیدند که از مهمترین آنها می توان به اتمام و بهره برداری سد قزقلعه سی، بهره برداری از سد خداآفرین، تکمیل راه آهن بستان آباد – خاوران، تکمیل فاز اول آزاد راه تبریز- مرند و مراغه -هشترود و راه اندازی مجدد اجرای پروژه راکد کمربندی ایلخچی اشاره کرد.
ذاکری از اقدامات صورت گرفته در مورد حوضه آب و توسعه پایاب سدها درآذربایجان شرقی نیز گفت: در استان نزدیک ۲۰ هزارهکتار از اراضی پایاب سدها توسعه یافت و شبکه های سد ها نیز که تاکنون اجرا نشده بود تکمیل شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: بزرگترین موفقیت کسب شده در سالهای اخیر تکمیل پروژه های بالای ۷۰ درصد پیشرفت بود که با ۹۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شد. به جرات می توانم بگویم استان آذربایجان شرقی بسیار مستعد برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است که اگر تعهدات بخش خصوصی صورت بگیرد طی ۳ سال آینده بزرگترین سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حدود ۲۳۳ همت در آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.
مشاورین غیر بومی و بی کیفیتی پروژه ها
وی در ادامه در خصوص اظهارات و انتقادهای اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی مبنی بر بلاتکلیف ماندن برخی پروژه ها و بی کیفیت بودن برخی پروژه های عمرانی اجرا شده در سطح استان، گفت: تعدادی پروژه در سطح استان چه دولتی و چه متعلق به شهرداری ها بنا به دلایلی همچون مشکلات تملک اراضی، داشتن معارض، تصمیم گیریهای نابجا و غیر کارشناسی و … راکد مانده اند. در مورد بی کیفیتی برخی پروژه ها نیز باید بگویم که وظیفه نظارت بر پروژه های عمرانی بعهده کارفرماهاست، زمانیکه کارفرمایی برای اجرای پروژه ای تعریف میشود مسئولیت نظارت با اوست و حتما مشاوری برای پروژه تعریف شده اما متاسفانه با یک سری تصمیمات نابجا کیفیت ساخت پایین می آید. گاها مشاهده می شود نظارت ها به صورت صحیح صورت نمی گیرد که به عقیده بنده دلیل آن هم عدم تربیت مشاورین بومی و حضور مشاورین غیر بومی در پروژه هاست! شرکت اصلی در تهران بوده و اینجا یک شرکت مهندسی جهت نظارت بر پروژه معرفی می شود و لذا حساسیت های لازم اعمال نمی گردد.
ذاکری تاکید کرد: از طرفی برخوردهای سلبی مناسبی هم نداشته ایم که باعث شده حساست و دقت برای اجرای پروژه های با کیفیت به حد لازم و کافی اعمال نشود. در راستای اعمال نظارت بیشتر برای ارتقا کیفیت پروژه ها دو سال است که در شورای فنی استان نظارت و ارزیابی پروژه ها را به عنوان یکی از مسئولیتهای این شورا قرار داده ایم گزارش هایی نیزدر این راستا ارائه و مجموعه های متخلف شناسایی و تذکر های لازم داده شده وارزیابی های مجدد صورت گرفته است و امیدوارم این فرایند در استان ادامه داشته و در بلند مدت آثار مثبتش با اجرای پروژه های باکیفیت مشاهده شود.
کشیده شدن ترمز نهضت ملی مسکن
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” در خصوص روند اجرای نهضت ملی مسکن در این استان طی سه سال اخیر اظهار داشت: بطور کلی نهضت ملی مسکن را باید در سه بخش بطور مستقل مورد ارزیابی قرار دهیم، اولین بخش آورده دولت یعنی زمین است. در استان آذربایجان شرقی در مورد الحاق اراضی ملی فراتر از انتظار و ظرفیت ۲۰۰ هزار واحدی که در ابتدا گفته شده بود عمل شده است و حدودا برای احداث ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب های مختلف تامین زمین صورت گرفته که عملکرد قابل قبولی است. بخش دوم ساماندهی متقاضیان و تخصیص پروژه به آنهاست در استان آذربایجان شرقی تاکنون ۷۳هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن پروژه تعریف شده است وحدود سرجمع ۱۰ هزار واحد مسکونی هم در کل استان اعم از روستایی و خود مالکی تحویل مردم شده است.
وی افزود: روند فعلی نهضت ملی مسکن درزمینه پروژه های خود مالکی و گروه ساخت در سطح استان قابل قبول است ولی در بخش انبوه سازی از نظرمن ایده آل نیست چراکه تامین اعتبار از جانب بانکها و آورده مردم به درستی صورت نمی گیرد و در نهایت اجرای پروژه ها به کندی انجام می شود بواقع اگر تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن در سه ماه نخست امسال به درستی و سر وقت صورت می گرفت در هفته دولت می توانستیم ۲۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن را تحویل متقاضیان دهیم که به دلیل عدم تامین اعتبار این اتفاق رخ نمی دهد و ترمز نهضت ملی مسکن به دلیل عدم تخصیص بموقع اعتبار کشیده شد!
ذاکری تاکید کرد: شخصا اعتقادم بر این است که باید از دولتی سازی مسکن اجتناب شود و دولت فقط بعنوان هماهنگ کننده عمل کند از این روست که پروژه های خودمالکی و گروه ساخت از پیشرفت قابل قبولی برخوردار هستند به طور مثال در شهر میانه واحدهایی توسط مردم ساخته شده که هزینه احداث هر متر مربع آن تا پایان سال قبل پنج و نیم میلیون تومان بود در حالی که هزینه هر متر مربع ساخت این واحد ها توسط دولت حدود ده میلیون تومان برآورد شده بود. لذا باید روند سیاست گذاری دولت به سمت و سوی مردمی سازی ساختمان ها برود و صرفا تامین تسهیلات و زمین با دولت بوده و الباقی مسئولیت پیگیری به عهده مردم باشد که در این راستا بنیاد مسکن نیز می تواند مردمی را که امکان پیگیری و ساخت مسکن ندارند همراهی نماید.
عملکرد قابل قبول شهرداری تبریز
جبارعلی ذاکری در بخش دیگری ازاین گفتگو در خصوص ارزیابی عملکرد شهرداری های استان اظهار داشت: عملکرد اکثر شهرداری های شهرهای استان با توجه به افزایش بودجه مثبت تلقی می شود در برخی شهرها نیز کاستی هایی مشاهده شد که منجر به تغییر شهردار توسط اعضای شورای شهر گردید. چند شاخص در رصد عملکرد شهرداری ها دارای اهمیت است که اولین شاخص مدیریت زمانی پروژه و دومین شاخص اقتصادی بودن آن است. در تبریزمدیریت زمانی پروژه ها در دو سال گذشته قابل قبول بوده است که مصادیق بارز آن پروژه های ولایت، معلم، رسالت، ارتش، قراملک، ساماندهی آزاد راه شهید کسائی، مسیرگشایی خیابان انقلاب و… است. یا در بحث مترو تبریز تکمیل خط دو فاز اول که بیش از دو سال بود تصمیم گیری آن برای اینکه از مسیر بازار یا سه راه امین رد شود معطل شده بود به نتیجه رسید که اقدام مهمی بود و صورت گرفت و هم اکنون خط دو فاز اول مترو تبریز با سرعت مناسب در حال انجام است اکنون tbm به ایستگاه هشت مقابل استانداری رسیده است و ۲۶۰۰ متر مانده تا از عباسی به سمت بازار برسد که این پیوستگی کار رانشان میدهد.
وی تاکید کرد: بواقع در احداث مترو مردم تبریز و خصوصا اصناف و کسبه کنار ایستگاه ها متحمل زحمات زیادی شدند اولتیماتومی سال قبل تا آخر مهر امسال داده ایم که تعدادی از این ایستگاهها به هرقیمتی باید آزاد شود ولو به قیمت پر کردن ایستگاه حفر شده که قول آزادسازی ایستگاهها تا پایان مهر امسال توسط شهرداری تبریز داده شده است. این فعالیتها نتیجه حمایت مالی و مدیریتی شهرداری و هم اعضا محترم شورا و مدیریت حمل ونقل تبریز بود. البته ادعای مطلوب ترین عملکرد را ندارم منتها چون تکالیف انباشته زیاد بود هر قدر فعالیت مضاعف میشود به خواسته مطلوبی که خواست مردم است نمیرسیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی تصریح کرد: بعنوان فردی که مسئولیت هماهنگی و نظارت را بعهده دارم باید بگویم امسال معادل ۳ سال یا ۵ سال گذشته حرکت مثبت صورت گرفته هم از لحاظ تزریق مالی توسط شهرداری تبریز و هم از لحاظ سهم فاینانس توسط دولت که امسال ۴۲۷ میلیون دلار سهم فاینانس پروژه مترو تبریز توسط دولت چین که پس از چندین سال در رفت و آمد بود به نتیجه رسید و توسط شورای اقتصاد تصویب شد و مراحل نهایی اش را طی میکند که انشالا تا یک الی ۲ ماه آینده با تکمیل فرایند ها بانک مرکزی چین بر اساس پیشرفت پروژه به این رقم را به پروژه تزریق خواهد کرد.
وی اضافه کرد: روی هم رفته عملکرد شهرداری تبریز در بعضی حوزه ها واقعا خوب بوده ولی دربرخی حوزه ها مانند فضای سبز نیاز به حرکت جدی است در بحثهای عملکردی نگه داشت فضای سبز و مجموعه های دیگر ما حرف داریم در برخی پروژه ها مانند آبدارکردن مهرانه رود کماکان با مشکل مواجه هستیم عملکرد شهرداری تبریز میتوانست بهتر از این باشد.
ذاکری تاکید کرد: در خصوص عملکرد شهرداری ها بیان این مطلب به مردم ضروری است که در دوسال گذشته خصوصا سال ۱۴۰۳ و۱۴۰۲ سهم شهرداریها از مالیات برارزش افزوده ۹%بصورت روتین و ماهیانه به حساب شهرداریها واریز شد و تاکیدمان هم سوق دادن این اعتبارات به سمت پروژه های خاص بود تا مردم آگاه شوند هزینه ارزش افزوده ایی که از آنان گرفته شده در همان شهر ودر پروژه های مشخص هزینه میشود و صرف حقوق و مزایای کارکنان شهرداریها نمی گردد.
اخبار خوب در خصوص فاز ۲ خاوران
ذاکری در مورد فاز دوم خاوران نیز گفت:طی جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم پیشرفت خوبی در خصوص الحاق فاز ۲ خاوران حاصل شد و با کلیات فاز دوم خاوران موافقت شده است که برخی بحثهای جزئی باقی مانده که با توجه به موقعیت اراضی و با توجه به مصوبات قانونی در استان به شورای برنامه ریزی استان با حضور نماینده جهاد کشاورزی تفیذ شده تا بررسی و تصمیم گیری شود.
جمع آوری BRT در مسیرهای دارای مترو
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی همچنین در خصوص ترافیک تبریز و طرح جامع در دست تدوین برای حل ترافیک این شهر نیز اظهار داشت: به ترافیک تبریز باید چند جانبه نگاه شود نه از یک زاویه، مثلا شبکه حمل و نقل ریلی و مترو ایجاد شده تا در هرساعت۳۲هزار نفررا جابجا کند پس تا زمانیکه ما به آن هدف جابجایی نرسیم فشار کار روی معابر شهری می افتد. راه حل فعالتر شدن مترو سیگنالینگ مترو است که بعلت تحریم ها با مشکل مواجه شده است. تا زمانی که مترو را فعال نکنیم از فشار معابر شهری کاسته نمیشود اگر هرچهار دقیقه یک قطار تردد کند چه کسی واقعا به فکر استفاده از خودرو شخصی خواهد افتاد.باید عبور و مرور مردم را تسهیل کنیم، اگر این مهم محقق نشود قطعا مردم به خودروی شخصی روی می آورند.
وی افزود: خواسته ما از شورای شهر ومدیر عامل مترو تبریز ایجاد ایستگاه مشترک پارک سوار است. در مسیر هایی که هم مترو و هم بی آر تی تردد می کنند باید بی آر تی جمع آوری شود و تردد صرفا از طریق مترو صورت بگیرد تا فشار ترافیک به زیر زمین و مترو منتقل شود. فعالیت همزمان مترو و بی آر تی همزمان و در یک مسیر واحد صحیح و درست نیست.
ذاکری در مورد تدوین طرح جامع ترافیک تبریز نیز گفت: واقعا مطالعات طرح جامع ترافیک تبریز ضروری است. چون همواره مشکلات را بصورت موضعی حل کرده ایم تاکنون به سراغ طرح جامع نرفته ایم در حالی که طرح جامع چراغ راهنماست یک روش مناسب جهت بررسی ترافیک شهر هست امروزه با پیشرفت علم مهندسی ترافیک، از اینترنت اشیاء استفاده میشود تا بهترین معابر مسیریابی شود و خودروها در کوتاهترین زمان به مقصد برسند. اینها میتواند در طرح جامع حمل ونقل پیش بینی شده و حتی در تصمیم گیریهای کلان استفاده شود.به طور قطع می توان گفت مطالعات طرح جامع تبریز ضرورت دارد و باید این مورد را هم در نظر بگیریم که مطالعات زمان بر و هزینه بر است.
آمادگی یک شرکته ترکیه ای برای سرمایه گذاری در تبریز
حاشیه نشینی در تبریز و راهکارهای حل آن یکی دیگر از موضوعاتی بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در خصوص آن سخن گفت: بزرگترین برنامه ایی که برای حل معضل حاشیه نشینی در تبریز در دست اقدام بوده توسعه شهرک جوانان است که ده هکتار آن توسط شهرداری تبریز اجرایی شده است که در خصوص شهرک جوانان از اداره کل منابع طبیعی گله مندیم چون هنوز اسناد این اراضی بنام شهرک جوانان به راه و شهرسازی منتقل نشده است که باید این مهم صورت بگیرد.
وی افزود: یک شرکت ترکیه ای نیز برای سرمایه گذاری و احداث ساختمان در تبریز پیشنهاداتی ارائه کرده است که موضوع در دست بررسی قرار دارد که در صدد آن هستیم اگر مقدور باشد این سرمایه گذاری در بافت حاشیه نشین تبریز انجام شود.
ایستگاه خاوران و فاینانس چینی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی همچنین از تصویب اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز با فاینانس چینی توسط وزیر راه و شهرسازی خبر داد.
ذاکری اظهار داشت: تفاهم نامه اختصاص فاینانس توسط کشور چین برای پروژه اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز به امضای وزیر راه و شهرسازی رسید و اقدامات لازم برای اجرای این پروژه، مذاکرات فنی و امضا توافق نامه های مورد نیاز به زودی آغاز خواهد شد.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز حدوداد ۱۰ همت می باشد.
عدم توقف پروژه احداث کنارگذر ایلخچی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در پایان گفتگوی اختصاصی خود با”سازه خبر” در خصوص انتشار خبر توقف عملیات احداث کنارگذر ایلخچی اظهار داشت:پروژه احداث کنارگذر ایلخچی متوقف نشده مطلب اینست که دولت به تعهدش عمل نکرده و مبلغ ۱۵۰ میلیارد پرداخت نشده ولی پروژه متوقف نشده و در حال کار است.
تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر
دیدگاهتان را بنویسید