مدیرعامل مترو تبریز در گفتگوی اختصاصی با ” سازه خبر”:*خط 2 مترو تبریز با فاینانس 420 میلیون یورویی تکمیل می شود | پایگاه سازه خبر
جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳ | Friday, 4 October , 2024
شناسه خبر:61243    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
مدیرعامل مترو تبریز در گفتگوی اختصاصی با ” سازه خبر”:
خط ۲ مترو تبریز با فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی تکمیل می شود

یعقوب وحیدکیا مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز میزبان مدیرمسئول و اعضای هیئت نحریریه پایگاه ” سازه خبر” نخستین و پربازدیدترین رسانه حوزه شهری شمالغرب کشور بود و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش سازه خبر، مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر”  در خصوص وضعیت کنونی قطار شهری تبریز اظهار داشت:با توجه به اینکه پروژه مترو تبریز یک پروژه ۲۰ ساله است از نظر ما پیشرفت آن تاکنون مناسب و خوب بوده است اما باید روند سرمایه گذاری و فعالیتها که در سالهای قبل انجام گرفته است بگونه ای جمع بندی شود که خروجی آن بتواند برای ارائه خدمات مترو به همشریان و مسافران جابجا شده چشمگیر باشد.

وی افزود: البته در راستای اجرای پروژه مترو تبریز مشکلاتی نیز وجود دارد که مهمترین آنها تامین منابع می باشد در ابتدای کار مقرر بود ۵۰ درصد هزینه های مترو توسط دولت و مابقی نیز توسط شهرداری تامین شود که با گذشت زمان سهم شهرداری ها بیشتر شد و این مسئله مشکل آفرین شد و باعث گردید روند اجرای پروژه مترو کند تر شود.

 

 

وحید کیا خاطر نشان کرد: بر اسای آخرین آمار احداث هرکیلومتر مترو بطور کامل شامل سیویل، ناوگان و تجهیز نفرات و… ۱۵۰۰الی۱۶۰۰میلیارد تومان هزینه دارد که بواقع اعتبارات دولتی پاسخگوی آن نیست و برای تامین مالی اقدام به اخذ وام از بانکها و یوزانس و فاینانس کردیم که از این طریق توانستیم خط یک مترو را در تبریز به پایان برسانیم که در این راستا سه ایستگاه لاله،گزران و قونقا نیز در سال گذشته به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز اضافه کرد: در حال حاضر خط یک مترو تبریز در وضعیت مناسبی به سر می برد از ساعت ۶:۳۰ الی ۹:۳۰ صبح به ارائه خدمات می پردازد و پس از تامین نیروی انسانی قطعا ساعت فعالیت مترو در این خط از ائل گلی تا لاله افزایش می یابد.

وی در ادامه در مورد سیگنالینگ خطوط مترو تبریز که موضوع اساسی می باشد گفت: به دلیل تحریم های موجود دریافت نرم افزار ها و تجهیزات لازم سیگنالینگ با مشکلاتی مواجه شد ولی با پیگیری های مجدانه ای که انجام شد موضوع سیگنالینگ تا حد قابل قبولی و به صورت ایمن راه اندازی شد که این اتفاق منجر به این می شود که سرفاصله حرکت قطارها در خط یک مترو تبریز از ۱۶ دقیقه به ۱۰ دقیقه و نهایت به ۹ دقیقه کاهش پیدا کند که باعث کاهش زمان انتظار مسافران در خط یک مترو تبریز می شود.

وحید کیا تکمیل خط دو مترو تبریز را نیز جزو برنامه های مهم در سال جاری عنوان کرد و افزود: خط ۲ مترو تبریز نیز حدود ۱۰ سال است که آغاز شده و هم اکنون در صدد آن هستیم که مشکل ایجاد شده در قرارداد اجرای آن را با قرارگاه خاتم الانبیا حل نماییم تا سرعت اجرای خط ۲ نیز بیشتر شود.

وی افزود: بودجه مترو تبریز در سال جاری ۳۷۰۰ میلیارد تومان یعنی یک پنجم بودجه شهرداری تبریز است که ۲۳۰۰ میلیارد تومان آن به خط دو مترو اختصاص دارد که این رقم نشان دهنده اهمیت خط دو و وظیفه سنگین ما در سال جاری است این ارقام نشان دهنده این است که مترو تبریز باید روزانه ۱۰ الی ۱۲ میلیارد تومان درآمد و هزینه داشته باشد تا به اهداف خود برسد. در راستای تحقق اهداف، برنامه ریزی های اساسی صورت گرفته است در بخش ساخت،دفتر فنی و مهندسی و مطالعات، سیستم پشتیبانی و سیستم بهره برداری یک هماهنگی خوبی ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز در تشریح برنامه های تکمیل خط دو مترو تبریز در سال جاری گفت:طی روزهای آتی tbm  غربی و شرقی در خط ۲ مترو تبریز فعال می شود و حفاری تونلهای خط۲ طبق برنامه ریزی سال۱۴۰۲ تمام میشود ۵کیلومتر از تونل مانده است که ۱٫۵ کیلومتر از tbm غربی و ۳٫۵ کیلومتر از tbmشرقی که با سرعت نرمال کار میکنند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای خط ۲مترو تبریز از فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی چینی نیز بهره خواهیم که در نوع خود دستاورد و اعتبار بزرگی است که در صورت تائید اختصاص خواهد یافت و سرعت اجرا این خط را به طرز شگفت انگیزی افزایش خواهد داد.

وحید کیا در خصوص این موضوع که گفته می شود پروژه brt  در تبریز یک پروژه موقت تا زمان بهره برداری رسیدن مترو بود و اینکه مردم تمایل بیشتری به استفاده از brt دارند تا مترو اظهار داشت: از سال۸۶ که خط یک brtتبریز کامل شد به نیت موقتی راه اندازی نشد. با توجه به حجم مسافر از کریدور غربی به شرقی تبریز مود حمل ونقل عمومی از خیابان انقلاب حذف شده بود.مسیر اتوبوسرانی۱۰۹ هم حذف و مسیر اتوبوس رانی مبداء و مقصد بصورت استارت در چای کنار ایجاد شدبود. در خود وسط چای کنار هم مسافر آنچنانی نبود. با توجه به مطالعاتی که شد متوجه شدیم بهترین مسیر برای مسافران شرقی و غربی تبریز خیابان امام است. هرچند که مشکلاتی از بابت عرض شبکه و مشکلات مهندسی مخصوصا حدفاصل میدان ساعت تا آبرسان وجود داشت اما brt اجرایی شد و کار آرایی خوبی داشته است و  هنوز هم خط brtسامانه موفقی است که روزانه نزدیک صدهزار نفر مسافر جابجا میکند. هم اکنون۷۵ دستگاه اتوبوس در مسیر brt  تبریز فعال هستند و به خوبی خدمات رسانی می کنند به هر حال هم مترو و هم brt  برای مردم جایگاه خاص خود را دارند.

مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز در پاسخ به این شائبه که ایستگاهای گزران و و باغ گلستان پس از افتتاح تعطیل شدند اظهار داشت: این ایستگاهای مذکور تعطیل نشده و فعال هستند. ایستگاه گزران و لاله روزانه سه ساعت فعال هستند. از ساعت۱۱ الی ۱۳ کار میکنند ولی از هفته های آتی ساعات کارشان از ۶٫۳۰ صبح خواهد بود ودلیل کوتاه بودن ساعت فعالیت این ایستگاهها کمبود نیروی انسانی است که طی هفته های آتی تامین خواهد شد وگرنه این ایستگاهها به لحاظ فنی هیچ مشکل و مسئله ای ندارند.

تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر

عکس:شقایق شریفی

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir