بررسی نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی مدیرکل راه و شهرسازی استان با «سازه خبر» | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ | Saturday, 7 September , 2024
شناسه خبر:69032    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
بررسی نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی مدیرکل راه و شهرسازی استان با «سازه خبر»

روند اجرای نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی مدیرکل راه و شهرسازی استان با «سازه خبر» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سازه خبر، سید احمد موسوی مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در ابتدای گفتگوی اختصاصی با «سازه خبر» پیرامون روند اجرای نهضت ملی مسکن در این استان اظهار داشت: نهضت ملی مسکن همانطور که از اسمش پیداست یک فعالیت ملی است اگر قرار بود فقط وزارت راه وشهرسازی متولی آن باشد دیگراسمش نهضت ملی نمیشد پس باید تمامی دستگاه های برای اجرای آن همکاری نمایند در واقع نهضت ملی مسکن یک کار تیمی، دولتی برای تامین مسکن مردم است.

وی افزود: پس یک قسمت از اجرای نهضت ملی مسکن برعهده وزارت راه و شهرسازی است و بخش های دیگر هم نقش دارند اگر شهرداری‌ها و ادارات آب وبرق وگاز،برنامه و بودجه و… همکاری نکنند طبیعتا کار پیش نمی‌رود وآن نهضت وجهش در نظر گرفته شده در قانون اتفاق نمی افتد لذا نمی توان همه کمبودها را صرفا متوجه راه و شهرسازی دانست.

تامین زمین، چالش اساسی!

موسوی اظهار داشت: در راستای اجرای نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی مسئله ای به نام تامین زمین وجود دارد که باعث شده است که اجرای نهضت ملی مسکن متفاوت از سایر استانها باشد. آذربایجان شرقی منطقه ای هموار نیست و کوهستانی بوده و فرایند تامین زمین سخت تر است بواقع بخش عمده ای از تلاش همکارانم در راه وشهرسازی آذربایجان شرقی در سه سال گذشته صرف این بود که عقب ماندگی های سالیان گذشته در حوزه تامین زمین جبران شود.

 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اضافه کرد:وقتی اجرای نهضت ملی مسکن را در این استان شروع کردیم در عمده شهرها حتی یک متر زمین نداشتیم که دارای مصوبه باشد حدود دوسال زمان صرف کردیم تا بتوانیم این مسائل را حل کنیم. فرایند الحاق زمین به شهر تبریز چه یک متر چه ۵۰۰ متر باشد بسیار پیچیده است باید از ۱۸ دستگاه استعلام شود به ترتیب به کارگروه و کمیته زیربنایی وتبصره ماده یک وشورای برنامه ریزی وبعد درشورای عالی تصویب شود وپس از آن باید طرح تفضیلی در کمسیون ماده پنج تصویب گردد و پس از طرح آماده سازی تازه آماده کار می‌شود که حدود دو الی شش ماه زمان‌بر است .

احداث  ۷۲ هزار واحد مسکونی در دست اقدام

موسوی در ادامه به وضعیت کنونی اجرای نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۷۲ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در بخش های شهری، روستایی، خود مالکی و بازآفرینی شهری در حال ساخت است از این تعداد حدود۴۰ هزارواحد مسکن حمایتی ۹۹ ساله هستند و پروژه تعریف شده است. حدود ۱۰هزارواحد خودمالکی در حال ساخت میباشد . هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰  واحد در حال ساخت از محل تسهیلات بانکی میباشد از محل بازآفرینی نیز۲۵ هزارواحد روستایی معرفی و۱۵هزارواحدعقد قرارداد شده اند اما در صدد آن هستیم با استفاده بیشتر از توان مردمی بتوانیم سرعت روند اجرای نهضت ملی مسکن را در این استان افزایش دهیم.

وی افزود: درمورد باز آفرینی شهری در حال حاضر ۱۷ هزار و ۶۰۰ واحد مشوقهای بازآفرینی را دریافت ودر حال ساخت هستند. اما در حوزه تامین زمین جالب است بدانید ۱۴۰۰هکتاراز اراضی دولتی در سطح استان برای نهضت ملی مسکن اختصاص یافته که ۷۰۰هکتار آن در شهر جدید سهند و مابقی در سایر مناطق استان می باشد علاوه بر این نزدیک ۱۰۰۰ هکتار از اراضی الحاق شده و ۱۳۰۰ هکتار هم در حال مطالعات آماده سازی برای الحاق است،باید تاکید کنم با درنظر گرفتن این موارد دولت تمام توانش را جهت حل مشکل مردم پای کار آورده است.

 تکمیل مسکن مهر های ناقص در دست اقدام

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در ادامه به وضعیت مسکن مهر در این استان نیز اشاره کرد و گفت: در بحث مساکن مهر باقی مانده تا امروز۵ هزار ۹۶۶ واحد تکمیل وتحویل گردیده است و حدود۱۴۰۰ واحد نیز جزو برنامه امسال است که دولت به صورت رایگان تکمیل کرده و تحویل دهد. برای هزار و ۲۳۰ واحد مسکن مهر نیزکه تحویل داده شده بود و اما فاقد آسانسور هستند ۱۵۵ میلیارد تومان تامین اعتبار شده اند تا آسانسورهای آنها نیز بدون دریافت هزینه از مردم نصب گردد.

موسوی خاطرنشان کرد: برای آماده سازی وتکمیل سایر پروژه های ناقص نیز۴۰۰ میلیارد تومان اعتباربلاعوض دریافت کرده ایم  و برای تکمیل پروژه های بالای ۷۵ درصد پیشرفت و حتی پروژه هایی که تعاونی هستند ودولت ورودی نداشته هم نواقص آنها تامین شده و تحویل متقاضیان شده است.

وی با بیان اینکه مسکن مهر یکی از تجربه های موفق نظام علیرغم تمامی کاستی ها بود، اظهار داشت: نهضت ملی یک سوپر تجربه است که نواقص مسکن مهررا در نظر داشته و سعی در جبران آن شد آن زمان بلند مرتبه سازی وساخت پروژه های انبوه در دستور کاربود امروزبه این نتیجه رسیده ایم که گروهی سازی و ساخت توسط افراد با کیفیت بالا سرعت بیشتری دارد و در این مسیر موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

برنامه ریزی برای احداث شهرک های مسکونی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در ادامه تاکید کرد:از جمله اقدامات خوب دولت برنامه ریزی برای احداث شهرک‌های مسکونی است.شهر جدید وشهرک تفاوت دارند شهرجدید یک شهرواقعی بوده ودارای کد و شهرداری و فرمانداری و.. است ولی شهرک مسکونی متولی اش اداره کل راه وشهرسازی بوده وهیات امنایی اداره می‌شود. شهرک آذران آذرشهر اولین شهرک۱۵۲هکتاری است که تصویب شده واکثر خانه های احداث شده در آن ویلایی و دو واحدی خواهد بود.شهرک آرمان سراب با۴۰۰هکتار که ۲۰۰ هکتارآن برای نهضت ملی و۲۰۰هکتار آن نیز برای گردشگری اختصاص یافته است.علاوه بر این موارد بعلت فرایند طولانی الحاق اراضی به شهرها واز طرفی هم تغییر ذائقه مردم که بیشتر خانه های ویلایی را می پسندند برنامه ریزی شده است علاوه برمساکن روستایی دهکده های شهری هم در دستور کار دولت قرار گیرد.یعنی آرامش شهری در کنار آسایش روستایی، در این راستا اولین دهکده شهری در آذربایجان‌شرقی درشهرستان سراب کلنگ زنی شد که حدود۷۰۰هکتار در قالب فازاول مطالعاتش انجام شده است و در فازدوم۱۳۰۰هکتار جدید نیز در حال مطالعه برای الحاق است.

 

نگاه ناصحیح به نهضت ملی مسکن

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در خصوص اینکه گاها گفته می شود اجرای نهضت ملی مسکن در این استان دچار عقب ماندگی هایی شده است، اظهار داشت:براساس تکلیف دولت سهم این استان از نهضت ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد بود یعنی سالانه باید ۵۰ هزار واحد مسکونی در این استان احداث می شد و هم اکنون که در سال سوم دولت هستیم باید ۱۵۰ هزار واحد براساس تکلیف دولت در دست احداث می بود اما تاکنون حدود ۷۲ هزار واحد مسکونی در استان آذربایجان شرقی در دست احداث است، اگر بخواهیم با این آمار وضعیت را بررسی کنیم می توان گفت عقب ماندگی مشاهده می شود اما بواقع اینطور نبوده و این نوع نگاه صحیح نیست!

 

دولت به تعهدات خود عمل کرده است

وی تصریح کرد: در قالب ۲۰۰ هزار مسکونی سهم استان آذربایجان شرقی مقرر شده بود ۹۰ هزار واحد مسکونی ۹۹ ساله، ۴۰ هزار واحد مسکونی خودمالکی، ۳۰هزار واحد مسکونی بازآفرینی شهری و ۴۸ هزار واحد روستایی عملیاتی گردد که از ۹۰ هزار واحد مسکونی ۴۲ هزار واحد در دست احداث است، تمامی ۴۰ هزار واحد خودمالکی به بانک ها معرفی شده اند که ۱۰ هزار واحد آنها منجر به عقد قرارداد شده است، در زمینه باز آفرینی شهری نیز بیش از ۷۰ درصد پروژه ها محقق شده است. حال سوالی که ایجاد می شود این است که چرا از ۹۰ هزار واحد مسکونی ۹۹ ساله تقریبا ۵۰ درصد آن در دست احداث است که در این خصوص باید گفت دولت به تعهدات خود در خصوص تامین زمین عمل کرده اما آورده متقاضیان به صورت کامل محقق نشده و یا اینکه تشکیل پرونده از جانب مردم کاملا صورت نگرفته است.

وجود مشکلات از ادوار گذشته

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی  در ادامه خاطرنشان کرد:پروژه نهضت ملی مسکن در کل پروژه بزرگی است و طبیعتا در کارهای بزرگ هم نواقص و کمبودهایی وجود خواهد داشت ولی دولت همواره در صدد حل مسائل و مشکلات بوده است اما نباید از این مسئله نیز غافل شویم برخی مشکلات و کمبودها نیز از ادوار گذشته وجود دارد به طور مثال اگر در دولت های گذشته برنامه درستی برای احداث مسکن ریخته می شد و زمین به شهرها اضافه می شد هم اکنون شاهد این وضعیت نبودیم به جرات می توانم بگویم دوسال از عمر دولت صرف تامین زمین برای نهضت ملی مسکن شده است.

بی علاقگی برخی بانکها به مشارکت در نهضت ملی مسکن

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در خصوص همکاری بانکها با نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: طبق قانون هربانک باید ۲۰ درصد ازسهم سقف تسهیلات خود رابه مسکن اختصاص دهد ولی برخی از بانک‌ها علاقه ایی به این کارندارند و همکاری های لازم صورت نمی گیرد که این مسئله بر روند اجرای نهضت ملی مسکن تاثیر اساسی می گذارد ولی همکاری بانک مسکن با نهضت ملی مسکن بسیار خوب بوده و قابل تقدیر است اخیرا نیز بانک مسکن ۱۰۰همت افزایش سرمایه را به پروژه نهضت ملی مسکن تزریق کرده که سه همت آن به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است.

 

 

خرید وفروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی است!

وی در ادامه در خصوص خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن نیز ااظهار داشت:خرید وفروش امتیازنهضت ملی مسکن که غیرقانونی است و مقرر شده است با همکاری قوه قضائیه و دادگستری به دفاتر اسناد رسمی که در این راستا اقداماتی انجام می دهند تاکید شود که از این کار اجتناب ورزند و در صورت تخلف برخورد قانونی صورت می گیرد ولی روی هم رفته باید تاکید کنم که هرکس امتیازنهضت ملی را از دست بدهد واقعا ضرر بزر گی کرده است.

عملکرد قابل تقدیر«سازه خبر»  

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی  در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی خود با «سازه خبر» در خصوص عملکرد این رسانه تخصصی نیز اظهار داشت:از دیدگاه من رسانه ها به چند دسته تقسیم می‌شوتد برخی فقط قلم فروش هستند عده ایی هم توهم پیگیری و مطالبه دارند اما در واقع فقط در پی جنجال و تیترسازی هستند ولی یکسری از رسانه ها هم واقعا شرافت رسانه ای داشته در جهت اهداف کشور و مردم برای بهبود وضعیت فعالیت می‌کنند که «سازه خبر»  نیز در زمره این رسانه ها است و به لحاظ فعالیت تخصصی خود از عملکرد قابل تحسین و تقدیری برخوردار است.

تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر

 

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir