در رویداد نبض مهندسی با حضور سازندگان و انبوه سازان تبریز برگزار شد؛* کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ | Saturday, 7 September , 2024
شناسه خبر:69711    ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
در رویداد نبض مهندسی با حضور سازندگان و انبوه سازان تبریز برگزار شد؛
کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی

کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی توسط گروه نبض مهندسی و با حمایت هلدینگ مدحت بزرگترین مشاور، طراح و تولید کننده سیستم های قالب بندی بتن در خاورمیانه با حضور سازندگان، انبوه‌سازان، مهندسان و مدیران شهری در هتل لاله پارک تبریز برگزار شد.

به گزارش سازه خبر،در ابتدای مراسم جعفر قرائتی ستوده دبیر انجن فناوران و تولیدکنندگان صنعتی ساختمان به تشریح جایگاه و ظرفیت های صنعتی‌سازی در کشور پرداخت و درباره برداشت‌های نادرست از صنعتی‌سازی سخن گفت.

وی همچنین از تلاش‌های انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان برای توسعه این مبحث سخن گفت و تاکید کرد: گروه سازه گستر مدحت هم به عنوان یکی از اعضای فعال این انجمن، تلاش‌های خوبی در جهت تولید پلتفرم‌های تونلی فرم داشته است.

وی ضمن تشریح ابعاد مختلف صنعت‌سازی ساختمان با محوریت قالب‌های تونلی و مزایای آن گفت: قالب های تونلی ضمن افزایش سرعت ساخت، که سبب یکپارچگی و مقاومت بالا در برابر زلزله می‌شود، زمینه کاهش هزینه ساخت، بازگشت سریع‌تر سرمایه، افزایش طول عمر ساختمان، کاهش اتلاف مصالح و کاهش نیروی انسانی را فراهم می‌کند.

جعفر قرائتی ستوده در این گردهمایی اظهار داشت: براساس بررسی ها و بازدید های فنی و تخصصی صورت گرفته از پروژه های اجرا شده و در حال اجرای نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند به جرات می توان گفت این پروژه ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند که عملکرد شرکت عمران شهر جدید سهند در این زمینه قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: اجرای با کیفیت پروژه های نهضت ملی مسکن با بهره گیری از توان و تخصص مهندسان و پیمانکاران مجرب و مصالح استاندارد در کنار نظارت دقیق باعث شده است این استفاده از تکنولوژی های نوین به  الگوی مناسب و نمونه در سطح کشور تبدیل شود.

صنعتی‌سازی ساختمان اولویت دارد

جبارعلی ذاکری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در مراسم کمپین ملی توسعه صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی با اشاره به مفید بودن برگزاری چنین مراسمی اظهار داشت: امید است که برگزاری این کمپین منشا خیری برای سرعت بیشتر و توسعه ساختمان‌سازی در استان ما باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر وضعیت آموزش و توسعه فناوری در کشور را بررسی کنیم با چالش کیفی برخورد می‌کنیم، چراکه با افزایش کمیت، کیفیت تحصیل پایین آمده و در حوزه آموزش توجه چندانی به فناوری نمی‌شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: در صنعت ساختمان‌سازی یک سری دروس کلاسیک در دوره کارشناسی ارائه می‌شود و دانش آموختگان با فناوری های جدید آشنایی ندارند که این بزرگ‌ترین ضعف حوزه مهندسی است.

ذاکری سپس گفت: آنچه به رشد علم مهندسی ساختمان در حوزه فناوری کمک می‌کند تفکر در بحث زمان و کیفیت است و صنعتی‌سازی یکی از روش‌های مهم است.

وی با اشاره به کاهش وزن سازه با قالب‌های تونلی تاکید کرد: اگر وزن میلگرد مورده استفاده با این قالب‌ها در هر مترمربع به ۳۲ کیلوگرم رسیده، مهم است و در چنین گردهمایی‌هایی باید این موضوع مطرح شود تا الگوی ارائه شده مورد استفاده قرار گیرد.

 

کمپین ملی توسعه صنعتی با قالب‌های تونلی جهت انتقال تجربه و تبادل دانش اثرگذار است

محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر تبریز در مراسم کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی با بیان اینکه اگر امروز تبریز را به عنوان شهر شاخص از نظر ساخت و ساز، بلندمرتبه‌سازی و نمادین می‌شناسند به واسطه زحمات دست‌اندرکاران و سازندگان این حوزه است، اظهار داشت: در قالب این کمپین ملی شرکت مدحت کار خوبی جهت ارتباط صنعت و آموزش، انتقال تجربه و تبادل نظر انجام داده است.

وی ادامه داد: هر ساله در شهرها شاهد صدور پروانه‌های ساختمانی متعددی هستیم به طور متوسط هر سال در شهر تبریز بالای چهار میلیون مترمربع پروانه ساختمانی برای بخش خصوصی صادر می‌شود که اگر تعداد شهرهای کشور را در نطر بگیریم رقم قابل توجهی از سرمایه مردم و بخش خصوصی در بخش ساختمان هزینه می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر تبریز با اشاره به اینکه نزدیک به سه دهه به طور مستقیم و غیرمستقیم با بخش ساختمان درگیر هستم، عنوان کرد: در کشور ما سرعت تکنولوژی ساخت و ساز بسیار کندتر از توسعه شهرها است و پیشرفتی نداشته و کوچه‌ها تبدیل به کارگاه‌های ساختمانی شده است که در این زمینه نیازمند تکنولوژی و استفاده از روش‌ها و سیاست‌های جدید هستیم.

عزتی سپس گفت: استفاده از زمین در کلانشهرها با محوریت حداکثر بهره‌برداری مطرح است که در قالب تکنولوژی قالب تونلی می‌تواند خود را نشان دهد، همچنین امنیت، کیفیت پروژه‌ها، سیما و منظر شهری و حداقل آسیب به افراد و ساختمان‌های مجاور در صنعتی‌سازی مورد توجه است. به طور کلی صنعتی‌سازی آمال مدیران شهری و دولت است تا ساخت یک میلیون مسکن در سال را تحقق ببخشند.

به دنبال حل مسئله در صنعت ساختمان هستیم

علی مدحت مدیرعامل شرکت سازه گستر مدحت با اشاره به برگزاری کمپین ملی صنعتی سازی با قالب‌های تونلی ضمن تشکر از حضور سازندگان، انبوه‌سازان و مدیران دولتی در این برنامه اظهار داشت: اولین کمپین ملی را در شهر تبریز شروع کردیم و قصد داریم تا با همکاری انجمن فناوران و تولیدکنندگان صنعتی ساختمان و موسسه محتواک این کمپین را در همه استان‌ها برگزار کنیم که قطعا این امر دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هدف این نیست که اعلام کنیم ما تولیدکننده و فروشنده هستیم؛ بلکه هدف این است که در صنعت ساختمان، احداث و انبوه‌سازی روش حل مسئله را اعلام کنیم و کل زنجیره تامین از طراحی سازه، بهینه سازی سازه و معماری را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت سازه گستر مدحت عنوان کرد: سیستم تونلی فرم در ایران حدود ۱۱ سال پیش به صورت انبوه شروع شده و در ابتدا خیلی اشکال داشت، ولی اکنون که با نهضت ملی مسکن درگیر هستیم در اکثر استان‌ها این سیستم اجرا می‌شود که در ابتدا تیم‌های اجرایی کم بود و در بحث آموزش و راهبری ورود کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

مدحت در ادامه به بازدید از شهر جدید سهند اشاره کرد و گفت: طی بازدیدی که از پروژه‎‌های شهر جدید سهند داشتیم این پروژه‌ها باکیفیت هستند، در حالی که در پردیس و پرند برخی ساختمان‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

مدیرعامل شرکت سازه گستر مدحت بیان کرد: سیستم اتوکلایمینگRCS  برای اولین بار در ایران که سیستم پیچیده ای است اجرا شده و ساختمان ۵۶ طبقه در اتوبان حکیم با این اسکلت اجرا شد که با سرعت خوبی انجام شده و در اروپا از این سیستم استفاده می‌کنند. در پروژه‌های انبوه‌سازی حداقل ۱۵۰ ست و نیم ست از سال ۹۱ در اکثریت استان‌ها و البته بیشتر در حوزه صادرات کشورهای عضوCis  و کشور ترکیه انجام شده است، که جای خوشحالی دارد، چراکه پیش از این اعتماد به شرکت‌های ایرانی کم بود ولی شرکت‌های ترک از ایران خرید می‌کنند.

وی اظهار داشت: در بحث صنعتی‌سازی با قالب های تونلی اشکالاتی در تامین پارکینگ، سیستم اجرا، طراحی و معماری وجود داشت که این سیستم را اصلاح می‌کنیم، در این راستا معماری اصلاح شده موضوع تراس اضافه و مشکل پارکینگ حل شده است.

 

جای معاونت صنعتی‌سازی ساختمان در وزارت راه و شهرسازی خالی است

فرهاد سعیدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند در مراسم کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی اظهار داشت: اینکه پروژه‌های ما به اذعان مقام عالی وزرات و متخصصان و فعالان ساختمان از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، نتیجه تلاش همکاران، مشاورین و سازندگان در غرصه صنعت ساختمان کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن پروژه ۴ هزار واحدی را با قالب تونلی طراحی کردیم تا در شهر جدید سهند اجرا شود، بعد از تعریف پروژه به نظام مهندسی مراجعه کردیم منتها اینقد روند کنترل طولانی شد که اکنون ریسک تعریف پروژه جدید را نمی توانیم بپذیرم و برای رفع موانع آن باید تلاش کنیم.

سعیدی با بیان اینکه همیشه صنعتی‌سازی ساختمان را تعریف کردیم، اما سپس کنار کشیدیم و پشتوانه‌ای نداشته است، تاکید کرد: جای یک معاونت در وزارت راه و شهرسازی برای صنعتی‌سازی خالی است و صنعتی‌سازی ساختمان هیچ متولی ندارد؛ وقتی موضوعی متولی نداشته باشد قطعا پیشرفت نمی کند.

وی گفت: ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر سهند در حال اجرا داریم با ۴ میلیون مترمربع زیربنا که بالای ۵۰ همت کار ساختمانی انجام‌ شده است.

 

برای صنعتی‌سازی ساختمان باید فکر صنعتی داشته باشیم

حجت‌الله سروری مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در مراسم کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی اظهار داشت: عمده فعالیت‌های بنیاد مسکن متمرکز بر ساخت‌وسازهای روستایی است که سالانه حدود ۲۲ هزار واحد مسکن روستایی با همکاری روستاییان مقاوم‌سازی می‌شود و از مجموع ۳۰۵ هزار واحد مسکن روستایی با همکاری روستاییان و بانک‌های عامل ۵۲ درصد را مقاوم‌سازی کردیم.

وی افزود: در نهضت ملی مسکن، وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومان شده که با مبلغ آورده متقاضی می‌توان خانه ۷۰ متری ظرف یک سال احداث کرد که البته به شکل سنتی است و اگر فکری شود تا از قالب‌های تونلی در پروژه‌های ویلایی روستایی نیز بتوان استفاده کرد، بسیار مفید خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مورد صنعتی‌سازی باید فکر صنعتی داشته باشیم، تاکید کرد: باید به سمت ساخت و سازهای صنعتی برویم، به علاوه نگهداری ساختمان نیز اهمیت دارد تا دچار فرسودگی نشود.

سروری سپس گفت: در پروژه‌های نهضت ملی هم اگر بتوانیم از تکنولوژی قالب تونلی استفاده کنیم اثرگذار خواهد بود که باید در این مسیر حرکت کنیم.

 

استقبال سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی از فناوری‌های نوین

محمدعلی توکلی دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی در این مراسم اظهار داشت: آمادگی داریم از فناوری‌های نوین در سازمان نظام مهندسی استفاده کنیم و در موضوعات کنترل و نظارت از فناوری‌های جدید استقبال می‌کنیم.

گفتنی است کمپین ملی تولید صنعتی ساختمان با قالب‌های تونلی با هدف بهره‌گیری از فناوری ‌های نوین ساختمان به صورت گردهمایی سازندگان، انبوه‌سازان، مهندسان و مدیران شهری در قالب نبض مهندسی به میزبانی و حمایت شرکت سازه گستر مدحت بزرگ‌ترین تولیدکننده قالب‌های تونلی در خاورمیانه در شهر تبریز برگزار ‏شد.

همچنین در پایان این مراسم در فضایی صمیمانه با حضور انبوه سازان و سازندگان تبریز در کنار مدیران استان و برگزارکنندگان این کمپین، عکسی به یادگار ثبت شد.

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir