گزارش اختصاصی “سازه خبر”*ساخت و ساز غیر مجاز در تبریز، از ضعف در نظارت تا خلاء قانون! | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ | Saturday, 27 July , 2024
شناسه خبر:65875    ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
گزارش اختصاصی “سازه خبر”
ساخت و ساز غیر مجاز در تبریز، از ضعف در نظارت تا خلاء قانون!

ساخت و ساز غیر مجاز و تخلفات ساختمانی ره آورد توسعه و رشد بدون برنامه شهرهاست که کلانشهر تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست اما دردی نبوده که درمان نداشته باشد.

به گزارش سازه خبر، ساخت و ساز غیر مجاز و تخلفات ساختمانی یکی از معضلاتی است که مدیریت شهری در کلانشهر تبریز با آن دست و پنجه نرم می کند و با توجه به افزایش قیمت مسکن در سالهای اخیر روز به روز نیز بر میزان ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق مختلف این شهر افزوده می شود.

بررسی های و پیگیری های ” سازه خبر” در سطح تبریز حاکی از آن است که در برخی مناطق این شهر میزان ساخت و ساز غیرمجاز بیش از سایر مناطق است که در این راستا مناطق ۵،۶ و ۷ و ۹ تبریز بیش از سایر مناطق مستعد ساخت و ساز غیر مجاز هستند.

علاوه بر ساخت و ساز غیرمحاز در تبریز برخی تخلفات ساختمانی نیز مشاهده می شود که بیشترین آنها در زمینه تراس و احداث واحد های دوبلکس و تبدیل پیلوت به واحد مسکونی می باشد.

اما آنچه که در این میان حائز اهمیت بوده مشخص نبودن متولی اصلی برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز و نبود هم افزایی در برخورد با این معضل شهری است.

بر اساس ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌، شهرداری ها موظف به صدور پروانه ساختمانی هستند، علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت وساز در محدوده شهر، در خصوص حریم شهر نیز شهرداری ها وظایف مشابهی دارد از جمله جلوگیری از ساخت ساز غیر مجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهر‌ها.

اما با اینکه در قانون به صراحت اعلام شده است که شهرداری موظف به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز است اما مشاهده می شود ساخت و ساز غیرمجاز در سطح کلانشهر تبریز در حال افزایش است.

 

تشدید تقابل با سازه های غیر مجاز!

با وجود روند رو به رشد ساخت و سازی غیر مجاز در تبریز، یعقوب هوشیار شهردار تبریز با بیان اینکه شهرداری تبریز خود را مکلف به برخورد با ساخت و سازی غیر مجاز می داند،بر ضرورت تشدید تقابل با سازه های غیر مجاز در تبریز تاکید کرد و اظهار داشت: در پی آن هستیم اجرای احکام تخریب ساخت و ساز های کلان غیر مجاز در سطح شهر تبریز از سوی معاونت خدمات شهری، مناطق دهگانه و اداره کل حقوقی شهرداری تبریز سرعت بیشتری بگیرد.

 

رصد پهبادی ساخت و ساز غیرمجاز

شهرداری تبریز سال گذشته دست به اقدام ابتکاری زده و طرح پایش پهپادی برای کنترل و نظارت بر ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در بافت‌های پرخطر این شهر را آغاز کرد.

محمد عزتی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تبریز در این باره گفت: در اجرای این طرح تصاویر ضبط شده از طریق پهپاد برای تشدید نظارت به معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری ارسال می شود و پایش هوشمند باعث سهولت جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در این شهر می شود.

عزتی با بیان اهمیت استفاده از تکنولوژِی های هوشمند برای رصد ساخت و سازهای غیرمجاز، ادامه داد: هوشمندسازی از مقولات مهم و تاثرگذار برای پیشبرد برنامه های شهری است.

وی یادآور شد: کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده و حریم کلانشهر تبریز با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های به‌ روز به ویژه پهپادها ادامه می یابد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: این طرح ابتکاری برای اولین بار با هدف سرعت بخشیدن به مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و اعلام آخرین وضعیت حوزه استحفاظی مناطق دهگانه اجرا می شود.

 

ضعف ساختارهای نظارتی!

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در خصوص وضعیت ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز گفت: در خصوص کنترل ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز باید شهرداران ناحیه فعالتر شوند چراکه فلسفه تشکیل شهردار ناحیه این بود که نظارت ها و کنترل ها را از لبه ها به محلات ببریم چراکه عمده ترین ساخت و سازهای غیر مجاز در محلات بوده و آنها بهتر می توانند در این راستا به حوزه خدمات شهری کمک کنند تا از ساخت و ساز غیر مجاز پیشگیری شده و کنترل هایی در این راستا صورت گیرد.

وی تاکید کرد: موضوع مانیتورینگ ساخت و ساز غیرمجاز و تصویربرداری ماهواره ای نیز بایستی در اولویت کاری شهرداری تبریز قرار گیرد تا از مشکلات ناشی از ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز بیش از پیش جلوگیری شود.

بابایی اقدم تصریح کرد: به نظرم ضعف ساختارهای نظارتی از سوی مدیریت شهری منجربه ساخت و سازهای غیرمجاز شده و همه مجموعه های ذیربط در این راستا دخیل هستند.لازم است از سوی شهرداری در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز اقدامات لازم اتخاذ و اجرایی شود چراکه در غیر این صورت روز به روز شاهد افزایش اینگونه موارد در سطح شهر خواهیم شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز پیشتر پیشنهاد کرده بود معاونت پایش ساخت و سازها ایجاد شود که می‌تواند معاونتی تلفیقی از معاونت معماری و شهرسازی و خدمات شهری شهرداری تبریز باشد.

 

پاسخگو نبودن شیوه های قدیمی برخورد

روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این باره گفت: بحث ساخت و ساز غیرمجاز یکی از مباحث تکراری بوده که در این خصوص بارها مطالب و هشدارهایی ارائه شده ولی مورد توجه قرار نگرفته است، تصویر شهر تبریز هم در حال حاضر گویای وضعیت بوده و حرکت به سمت بتن شهری هم به خوبی مشهود است.

وی افزود: از نظر من استفاده از شیوه های قدیمی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز پاسخگو نبوده و باید در این راستا اقدامات دیگری اتخاذ کرد.

رشیدی یادآور شد: برای اینکه مشکلات مربوط به ساخت و ساز غیر مجاز حل شود و از این موضوع پیشگیری هایی به عمل آید لازم است اداره پیشگیری از تخلفات به صورت جدی پای کار آید تا شاهد رفع کاستی ها باشیم.

 

وجود خلاء قانونی در برخورد

روح الله دهقان نژاد، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز در مورد ساخت و ساز غیرمجاز در این شهر اظهار داشت: ما باید به بحث ساحت و ساز غیر مجاز نگرشی همه جانبه داشته باشیم و مسائل را چنان بررسی کنیم که باعث رفع مشکلات باشد.

وی افزود: ساخت و ساز غیر مجاز در بسیاری از مناطق به شدت افزایش یافته و گاها این مشکلات را برخی از همکاران شهرداری می آفرینند، تا زمانیکه مشکلات رفع نشود این موانع را مشاهده خواهیم کرد.

دهقان نژاد افزود: در یکی از مناطق شهرداری ساخت و ساز غیر مجاز به شدت در حال افزایش بوده و این موضوع به خوبی مشهود است، به دنبال همین موضوع ما هم از آنها آمار درخواست کرده ایم ولی تا به امروز برای ما این آمار را ارائه نداده اند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: از نظر من تا در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز جرم انگاری نشده ما خلا قانونی را مشاهده خواهیم کرد، تا زمانیکه برخی از مشکلات جدی در این حوزه را داریم شاهد این وضعیت ها خواهیم بود.

دهقان نژاد تاکید کرد: لازم است در رابطه با مشکلات موجود اقدامات جدی اتخاذ شود همچنین وظایف اداره تخلفات شهرداری هم تشریح شده و به جد پیگیری گردد.

 

شهرداری به تنهایی نمی تواند!

ایرج شهین باهر شهردار اسبق تبریز نیز پیشتر در گفتگویی در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز در این شهر و مسئولیت شهرداری در برخورد با این مسئله گفته بود:شهرداری نمی‌تواند به تنهایی با تمام تخلفات مقابله کرده و در جهت پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، ناظری برای هر ساختمان نوساز مامور کند.

وی با اشاره به وقوع مشکلات فراوان برای شهرداری حین تخریب یک حصار ساده، افزود: برای مقابله با تخلفات،به معضلاتی برخورد می‌کنیم، کارکنان شهرداری افراد نظامی نیستند و در بسیاری از موارد، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

شهراسبق تبریز ادامه داد: برخی از ساختمان‌های ساخته شده در مناطق مختلف حاشیه شهر، از خدماتی مانند گاز، آب و برق بهره مند هستند، معتقدم دستگاه‌های خدمات رسان باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، چرا که اگر این خدمات به این افراد ارائه نمی‌شد، اکنون حاشیه نشینی توسعه نیافته بود.

شهین باهر افزود: دستگاه های خدمات رسان به جای حمایت از شهرداری در برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز، به سادگی به صاحبان این املاک خدمات مختلف ارائه می‌کنند.

ضرورت ایجاد ستاد مشترک

ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق دهگانه شهرداری تبریز روبه افزایش بوده و موجب گلایه مندی مردم شده است در حال حاضر تبریز دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده است و حدود ۲۵ درصد جمعیت حدودا ۲میلیون نفری این شهر در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند و افزایش بی رویه ساخت و ساز غیر مجاز که اکثر در این مناطق صورت می گیرد مشکلات زیادی را در زمان بروز حوادث طبیعی مانند زلزله به وجود می آورد.

آنچه که واضح و مبرهن بوده این است؛ اقداماتی که تاکنون برای مقابله با ساخت و سازی غیر مجاز در تبریز صورت گرفته کافی و بازدارنده نبوده و بررسی های “سازه خبر” نشان می دهد رصد پهبادی ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز نتایجی در پی داشته است اما به دلیل محدودیت های پروازی پهبادها در مناطق مختلف شهر آنطور که باید مثمر ثمر واقع نشده است و نتیجه این شده که سودجویان و سوداگران عرصه ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز با آسودگی خیال به سوداگری و کسب سود سرشار پرداخته و ساخت و سازهای غیرمجاز را انجام داده و حقوق مردم را ضایع می نماید.

تاکید بر این مسئله لازم و ضروری بوده که بایستی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز باید سریعا ستاد ویژه مشترک متشکل از شهرداری تبریز، شورای اسلامی شهر، سازمان نظام مهندسی ساختمان، قوه قضائیه، دادگستری و نیروی انتظامی تشکیل شده و ساخت و ساز غیر مجاز جرم انگاری گردد و با پایش ۲۴ ساعته شهر اطلاعات و آمار ساخت و سازهای غیرمجاز احصا شده و سپس مکانیزم برخورد با آن طراحی و عملیاتی گردد تا بلکه بتوان از روند فزاینده ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز جلوگیری شود و از سوی دیگر با خاطیان و همکاری کنندگان در تمامی بخشها با سوداگران عرصه ساخت و سازهای غیرمجاز نیز برخورد شده و نتایج برخورد به اطلاع مردم رساند شود تا با آگاه سازی های لازم و بموقع عرصه برای فعالیت سوداگران ساخت و سازهای غیرمجاز روز به روز تنگ و تنگ تر گردد.

تهیه و تنظیم گزارش:پایگاه سازه خبر

 

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir